söndag 30 oktober 2011

Sticklingresultat

Idag när jag kikade i fönstret där mina streptocarpussticklingar står upptäckte jag att det har kommit små bladbebisar i krukan.


På min blogg den 13 september visar jag hur jag planterat sticklingarna med det fiffiga plastpåsetältet och om sanningen ska fram har de stått helt orörda sedan dess. Alltså ingen vattning, ingen luftning, ingen ompyssling över huvud taget. De har stått i ett österfönster med knappt 20 grader och skött sig själva. Enklare kan det väl knappast bli att föröka växter?
Samma teknik kan man använda för jättemånga växter så länge man inte vattnar allt för mycket i början. Särskilt bra är det för alla typer av saintpauliasläktingar men för många av dem går det mycket snabbare än så här. En del får små bladrosetter redan efter dryga tre veckor.

Nu ska de skolas upp i p-jord och så får vi se hur länge det dröjer innan det blir blommor. Jag återkommer med rapport.

Hittade just den här bilden från i somras då vi besökte trädgårdsmässan på Hampton Court. Jag ska visa den för mina småplantor så de får en bra förebild!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar